Verre Gezichten Dichtbij - Expo in Ruurlo : 9 mei - 22 Juni
De expositie “Verre Gezichten Dichtbij” is ontwikkeld door GoodLooking in Ruurlo. Het doel is om verbinding tussen beeldend kunstenaars te realiseren. Met name kunstenaars die hebben moeten vluchten uit hun land en nu in Nederland wonen, met een portrettenkunstenaar uit Nederland.
Met de expositie willen we kunstenaars én bezoekers laten ervaren dat je met (portret)kunst een verbinding tot stand kan brengen tussen gevestigde en nieuwe landgenoten.
“Het idee om verbinding te maken met een andere kunstenaar, die heeft moeten vluchten, sprak me meteen aan. Ik heb geprobeerd om een kunstenaar te vinden in de AZC’s in de omgeving. Dat bleek lastig te zijn. Gelukkig ben ik via via in contact gekomen met Parisa. Zij en haar gezin komen uit Iran en wonen nu zo’n tien jaar in Rotterdam. Niet voor niets heeft Vluchtelingenwerk al in 2017 Parisa “creatieve duizendpoot met een sociaal hart” in een artikel genoemd.” Meer informatie
Op 20 maart j.l. ontving ik toch nog een email van COA-Zutphen dat Farshad uit Iran belangstelling had om aan het project mee te doen. Hoewel er geen nieuwe werken meer konden worden ingediend, nodigde ik Farshad uit in mijn atelier. Hij liet me voorbeelden van zijn kunstwerken van hout zien. Eén ervan was een spiegel waarvoor hij een lijst met motiefjes had ontworpen. Toen kwam ik op het idee om Farshad toch bij het project te betrekken door een passende lijst voor het portret van Parisa te ontwerpen. Hij maakte een foto van het schilderij en besprak het idee via de telefoon met zijn vrouw in Iran. De volgende dag al stuurde hij me een schetsmatig basisontwerp voor de lijstversiering. Ik werd meteen heel enthousiast. We gingen aan de slag: wat was er nodig aan gereedschap en materiaal. Gereedschap was geen probleem maar wel het benodigde hout. Maar geloof het of niet, binnen drie dagen was het hout helemaal uit Iran naar Nederland gebracht. Dit was het begin van ons teamwerk. Farshad regelde het hout en ik hielp hem met het uitwerken van het basisontwerp. Hij ging aan de slag met het bewerken van het hout en ik met het maken van de basislijst.
De lijst begint een kunstwerk te worden. De vraag is: gaat er een symbiose ontstaan tussen deze lijst en het schilderij. Daar gaan we voor!
Work in Progress